Kråkeryds skolområde ligger i norra delen av Habo och består av två skolor, Kråkerydskolan och Fagerhults skola, med åtta minuters bilväg emellan. På skolområdet finns tydliga rutiner där elevhälsoteamet arbetar utifrån ett salutogent perspektiv. Specialpedagog, speciallärare, kurator, skolsköterska och rektor utvecklar tillsammans elevhälsan i riktning mot ett än mer hälsofrämjande och förebyggande arbete.
Som speciallärare med inriktning mot läs- och s... Visa mer
Kråkeryds skolområde ligger i norra delen av Habo och består av två skolor, Kråkerydskolan och Fagerhults skola, med åtta minuters bilväg emellan. På skolområdet finns tydliga rutiner där elevhälsoteamet arbetar utifrån ett salutogent perspektiv. Specialpedagog, speciallärare, kurator, skolsköterska och rektor utvecklar tillsammans elevhälsan i riktning mot ett än mer hälsofrämjande och förebyggande arbete.
Som speciallärare med inriktning mot läs- och skrivutveckling har du goda möjligheter att jobba fokuserat. Skolområdet har en specialpedagog med övergripande ansvar för stödprocessen och en specialpedagog/speciallärare med inriktning mot matematik.
Samtliga pedagoger på skolområdet har genomgått Skolverkets kurs "Specialpedagogik för lärande". Ett inkluderande förhållningssätt där man arbetar för en tillgänglig lärmiljö och ser barn i behov av stöd kännetecknar pedagogernas strävan i arbetet.
Samtliga elever har tillgång till en egen lärplatta.
Skolans vision sammanfattas med meningen "Tillsammans tar vi ansvar för vår framtid".
Vi tror att alla människor är starkare om man står tillsammans än om man är ensam. Ingen människa mår bra av att känna sig utanför. Alla behöver en trygg tillhörighet och en känsla av sammanhang. De unika individer vi alla är, blir klokare tillsammans.
Vi tror att alla kan och vill ta ansvar för sitt eget liv och sin omvärld. Alla människor begår ibland misstag, men vi tar ansvar för våra handlingar. Barn behöver ibland en vuxens hjälp för att inse detta, men det beror inte på ovilja utan på bristande erfarenhet.
Vi tror att alla människor kan påverka sin framtid. Genom att göra sitt bästa i sin utbildning skapar man möjligheter till ett gott liv. Genom att behandla sin miljö och omvärld med respekt skapar man också möjligheter till en god framtid för andra. Framtiden finns för alla.
Vi tror på dig! Gör det du också!
ARBETSUPPGIFTER
Som speciallärare på Kråkeryds skolområde förväntas du:
- Undervisa elever enskilt och i grupp.
- Ge praktisk stöttning i det direkta arbetet med eleverna och modellera god undervisning för kollegor.
- Individanpassa arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd.
- Motivera, uppmuntra och visa på ett positivt förhållningssätt både för pedagoger och elever.
- Analysera elevers resultat och utvecklingsmöjligheter utifrån perspektiven gynnsamma lärmiljöer och en hållbar framtid för individen.
- Kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete.
- Bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer.
- Arbeta för att alla elever ska få det stöd och den hjälp de behöver.
- Arbeta för att eleven ska upptäcka sin kapacitet, finna motivation och se sig själv som en som kan lära.
- Vara samtalspartner för elever, lärare och rektorer.
- Erbjuda pedagogisk handledning både i och utanför klassrummet.
- Göra kartläggningar rörande elevers kunskaper och studiesituation.
- Vara ett stöd i att utarbeta åtgärdsprogram tillsammans med elev, vårdnadshavare och lärare i samråd med specialpedagog.
- Samverka med andra för att utveckla gynnande skolformer och stödfunktioner kring elever.
KVALIFIKATIONER
Du som söker är utbildad speciallärare, eller under utbildning för att bli speciallärare, med inriktning mot läs- och skrivutveckling. Helst har du tidigare arbetat mot årskurs F-6, så du är väl bekant med läs- och skrivinlärning och -utveckling under de tidiga skolåren.
Det är meriterande om du har formell utbildning rörande neuropsykiatriska funktionshinder och/eller språkstörning.
Givetvis är du väl insatt i skolans styrdokument rörande extra anpassningar och särskilt stöd.
Tjänsten riktar sig mot läs- och skrivutveckling, men kunskaper inom matematikutveckling är givetvis meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet vid rekrytering till denna tjänst. Du som söker tjänsten och ev. erbjuds den, men ännu inte läst speciallärarutbildningen, måste räkna med att utbilda dig. Formerna för utbildning och arbete diskuteras i så fall under rekryteringsprocessen och formaliseras i samband med anställning.
ÖVRIGT
Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar.
I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan.
Ansökningshandlingar returneras ej.
Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Visa mindre